De Mauritiaanse politie heeft de arrestatie gemeld. De kustwacht van Mauritius had herhaaldelijk geprobeerd het schip te bereiken om te waarschuwen dat zijn koers gevaarlijk was, maar had geen antwoord gekregen, zo zei een maritieme functionaris die anoniem wilde blijven tegen persbureau Reuters.

‘De route die vijf dagen voor de crash was uitgezet, was verkeerd en het bootnavigatiesysteem moet dat aan de bemanning hebben gesignaleerd. Maar het lijkt erop dat de bemanning het negeerde. De boot stuurde ook geen SOS toen hij aan de grond liep, en reageerde niet op pogingen van de kustwacht om contact op te nemen’, zei de functionaris. De zwarte doos van het schip zou kunnen uitwijzen of dat waar is.

Verjaardag

Voordat de bulkcarrier ‘Wakashio’ op de avond van 25 juli op een rif voor Mauritius liep, vierde de bemanning de verjaardag van een van haar leden. Drie bemanningsleden hebben dat bevestigd tegenover justitiële onderzoekers van Mauritius.

Ze hebben ook bevestigd dat het schip zo dicht onder de kust is gekomen om een wifi-verbinding met het eiland tot stand te brengen. Dat is naar buiten gebracht door de plaatselijke krant L’Express. Volgens persbureau Reuters is dat laatste niet ongebruikelijk. Mauritius kent geen no go-zone voor de doorgaande scheepvaart en schepen maken daar regelmatig gebruik van om via wifi in plaats van via een dure satellietverbinding te communiceren.

Bergingswerkers zijn inmiddels bezig zo snel mogelijk het boegdeel van het doormidden gebroken bulkschip ‘Wakashio’ weg te slepen van Mauritius, zodat het niet nog meer schade kan berokkenen aan het koraalrif bij dat eiland.

Smit Salvage

De operatie wordt geleid door het Nederlandse bedrijf Smit Salvage, dat eind juli al in de arm was genomen toen de ‘Wakashio’ nog ‘gewoon’ een gestrand schip was en het vaartuig nog geen milieuramp had veroorzaakt.

Die ramp lijkt nog met de dag groter te worden. Weliswaar is het overgrote deel van de olie uit het schip weggepompt, maar restanten olie komen nog wel in zee terecht sinds het schip dit weekend doormidden brak. Plannen om ook die restanten netjes op te ruimen, werden de afgelopen dagen doorkruist door slecht weer.

De afgelopen dagen is de kritiek op de regering van de eilandstaat in de Indische Oceaan aangezwollen. Politieke tegenstanders vinden dat de regering laks op de scheepsramp heeft gereageerd en dat president Pravind Kumar Jugnauth pas erkende dat het land niet de middelen heeft om een ramp het hoofd te bieden, nadat een brandstoftank was gescheurd en er olie in zee lekte.

De regering heef inmiddels wel een formeel verzoek om compensatie ingediend bij de rederij, Nagashiki Shipping, en de bevrachter, Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Die heeft daar voor zo ver bekend nog niet op gereageerd. Wel wijst de rederij er uitvoerig op dat een deskundig team met bergers, scheepsarchitecten en rif-experts de situatie nauwlettend in de gaten houdt en er alles aan doet om de schade te beperken.