Onder de streep bleef er 443 miljoen dollar over van de met 6,5% gedaalde omzet van net geen negen miljard dollar, tegenover 153 miljoen vorig jaar. In de eerste helft van het jaar werd netto 652 miljoen dollar verdiend. Vorig jaar was dat nog een verlies van iets meer dan een half miljard dollar.

Deense containerreus

Topman Søren Skou is tevreden dat de Deense containerreus ‘ondanks tegenwind’ betere resultaten heeft geboekt. Hij wijst erop dat dit al het achtste opeenvolgende trimester is met betere cijfers ten opzichte van de overeenkomstige periode een jaar eerder. Al met al steeg het rendement op geïnvesteerd vermogen tot 12,5%.

De sterke resultaten zijn aanleiding om de resultaatverwachting voor 2020 op te krikken. Het bruto resultaat (ebitda) zal vermoedelijk tussen de zes en zeven miljard dollar uitkomen, waar Maersk voor de coronacrisis nog van 5,5 miljard dollar uitging. Het concern verwacht in het derde kwartaal herstel van het aantal vervoerde containers dat in het tweede kwartaal met een daling van bijna 16% tot 5,8 miljoen teu een stevige opdoffer kreeg.

Gemiddelde prijs

Maersk kreeg in het tweede kwartaal gemiddeld 1915 dollar voor het vervoer van een veertigvoets container (2 teu), 4,5% meer dan vorig jaar. Dat het bedrijfsresultaat van de divisie Ocean toch met ruim 25% steeg tot 1,36 miljard euro is vooral te danken aan de veel lagere brandstofkosten. Niet alleen daalde de gemiddelde prijs met ruim 25% tot 328 dollar per ton, ook werd met 2,33 miljoen ton 16% minder brandstof verstookt.

Dat is vooral te danken aan het schrappen van geplande afvaarten, zoals vrijwel alle grote containerlijnen dat in het tweede kwartaal hebben gedaan. Daarnaast heeft de Deense lijstaanvoerder in de vloot gesneden. Ten opzichte van medio vorig jaar is het aantal schepen, eigen en gecharterd, met bijna zestig verminderd tot 651 stuks per begin juli. Het aantal eigen schepen (307) bleef overigens wel op peil. Maersk heeft vooral kleinere schepen afgestoten, want de capaciteitsvermindering was met een afname van 6% tot 3,9 miljoen teu veel geringer.

Vervoerscapaciteit

Skou verkondigt al langer dat Maersk geen behoefte heeft aan een vloot met een vervoerscapaciteit van meer dan vier miljoen teu. Daarmee lijkt het een kwestie van tijd dat ‘Big Blue’, al decennia lang ‘s werelds grootste containerrederij, van zijn troon gestoten zal worden door MSC, dat wel blijft investeren in nieuwe schepen.

Vooral dankzij de geëxplodeerde vraag naar luchtvrachtvervoer kende ook de divisie Logistics & Services een sterk tweede kwartaal, waarin de ebitda ruim verdubbelde tot 97 miljoen dollar. De omzet van het vrachtvervoer liet eveneens meer dan een verdubbeling tot 264 miljoen dollar zien, hoewel het volume iets daalde van 38.000 tot 40.000 ton. De divisie hield de omzet constant op 1,6 miljard dollar.