ZIMGuard scant documenten onder meer met behulp van Natural Language Processing, een bekende techniek uit de wereld van de AI (Artificial Intelligence).

Grote havens

ZIM gebruikt het systeem inmiddels al in grote havens in China, de Verenigde Staten en Israël. Op de rest van de routes van de Israëlische rederij wordt de technologie voor het einde van dit jaar ingevoerd. In havens waar ZIMGuard al is gebruikt, heeft het zijn nut volgens de rederij al verschillende malen bewezen, al geeft ze geen details over de ontdekkingen die de oplettende technologie heeft gedaan.

‘Het systeem stelt ons in staat om elke onregelmatigheid te identificeren, te onderzoeken en op te lossen voordat de vracht aan boord gaat, waardoor de veiligheid van de bemanning en het schip en die van de supply chain in het algemeen gewaarborgd wordt’, aldus Zadok Radecker, Hazardous & Special Cargos Manager van ZIM Global.

Vrachtdocumentatie

De veiligheid van het maritiem verkeer gaat er volgens de rederij aanmerkelijk op vooruit als de sector de vrachtdocumentatie vooraf beter scant, omdat door verladers verkeerd aangemelde lading de laatste jaren leidde tot ‘grote maritieme ongevallen, verlies van mensenlevens en ernstige schades’, terwijl rederijen zich bovendien genoodzaakt zagen om extra toeslagen in rekening te brengen in antwoord op de problematiek.

ZIM wil het AI-systeem niet voor zichzelf houden, maar hoopt het ook aan andere geïnteresseerde partijen te verkopen.