Ze hebben ook bevestigd dat het schip zo dicht onder de kust is gekomen om een wifi-verbinding met het eiland tot stand te brengen. Dat is naar buiten gebracht door de plaatselijke krant L’Express. Volgens persbureau Reuters is dat laatste niet ongebruikelijk. Mauritius kent geen no go-zone voor de doorgaande scheepvaart en schepen maken daar regelmatig gebruik van om via wifi in plaats van via een dure satellietverbinding te communiceren.

Dramatisch verslechterd

De situatie van het onder Panamese vlag varende schip is inmiddels dramatisch verslechterd. Onder invloed van een zware deining, met golven van zo’n vijf meter, is het achterschip zondagmiddag direct voor de brug losgescheurd van de rest van de mastodont. Volgens de autoriteiten was het overgrote deel van de brandstof al geborgen, nadat de afgelopen weken zo’n duizend ton stookolie in zee was gelekt.

De afgelopen dagen is de kritiek op de regering van de eilandstaat in de Indische Oceaan aangezwollen. Politieke tegenstanders vinden dat de regering laks op de scheepsramp heeft gereageerd en dat president Pravind Kumar Jugnauth pas erkende dat het land niet de middelen heeft om een ramp het hoofd te bieden, nadat een brandstoftank was gescheurd en er olie in zee lekte.

Compensatie

De regering heef inmiddels wel een formeel verzoek om compensatie ingediend bij de rederij, Nagashiki Shipping, en de bevrachter, Mitsui O.S.K. Lines (MOL). Die heeft daar voor zo ver bekend nog niet op gereageerd. Wel wijst de rederij er uitvoerig op dat een deskundig team met bergers, scheepsarchitecten en rif-experts de situatie nauwlettend in de gaten houdt en er alles aan doet om de schade te beperken.