PSR zegt dat het ‘relevante onderzoeken’ uitvoert naar het verloop van ongevallen en incidenten op zee. Het heeft informatie verstrekt over de geschiedenis van het schip. De zestien jaar oude tanker vaart sinds 2007 onder Panamese vlag en alle certificaten zijn tot april volgend jaar geldig, aldus het bureau. Bij inspecties in het Australische Port Hedland en door de Japanse toezichthouder NKclass eerder dit jaar zouden geen ernstige gebreken zijn vastgesteld.

Gescheurde brandstoftank

De 300 meter lange ‘Wakashio’ van 203.000 ton draagvermogen is eigendom van een Japanse rederij en liep eind vorige maand een paar honderd meter voor de kust van Pointe d’Esny op Mauritius in de Indische Oceaan op een rif. Aanvankelijk leek er weinig aan de hand, maar de toestand veranderde dramatisch door slecht weer. De romp begon te knakken, wat er op 6 augustus toe leidde dat een brandstoftank scheurde.

Sindsdien is er naar schatting duizend ton stookolie in zee terecht gekomen. Lokale autoriteiten en bergingsploegen moesten hun pogingen om de smurrie op te ruimen na verloop van tijd staken door het slechte weer, met hoge windsnelheden en golven van vijf meter. Premier Pravind Kumar Jugnauth sprak eerder deze week de vrees uit dat het wrak uiteindelijk zal breken.

Zwaar weer

De bulkcarrier was in ballast onderweg van Singapore naar Tubarao in Brazilië toen het voor de kust van Mauritius op 25 juli tijdens zwaar weer mis ging. Volgens Panama Ship Registry voerde de gezagvoerder ‘verschillende manoeuvres’ uit om de koers te verleggen, maar merkte hij op enig moment dat het schip niet meer bewoog. Pas daarna zijn betrokken partijen, zoals de rederij, het registratiebureau en de lokale autoriteiten, geïnformeerd, aldus de verklaring van PSR. Er is geen enkel noodsignaal uitgezonden.

Het slechts 2000 vierkante kilometer grote Mauritius, vernoemd naar Prins Maurits, is een bekend punt voor de internationale scheepvaart. Het ligt midden in de kortste route tussen de Straat van Malakka in Zuidoost-Azië en Kaap de Goede Hoop op het zuidelijke puntje van Afrika. Dagelijks varen tientallen schepen zowel westelijk als oostelijk om het eiland heen. Anders dan een aantal andere landen met drukbevaren scheepvaartroutes, kent Mauritius geen veiligheidszone om het eiland heen waar de doorgaande scheepvaart niet mag komen.