Volgens de rederij is dat grotendeels te danken is aan de samenwerking in The Alliance en de inzet van de 24.000 teu-klasse containerschepen sinds april 2020. Het zijn momenteel de grootste schepen in de markt. Een daarvan, de ‘HMM Rotterdam’ brengt deze week zijn eerste bezoek aan de Rotterdamse haven en wordt daar vrijdag officieel ontvangen.

Kosten verlagen

HMM, het voormalige Hyundai, heeft verder een grootscheeps programma in uitvoering om de kosten fors te verlagen. ‘Het bedrijfsresultaat voor zowel de container- als de droge bulkactiviteiten eindigde in een plus nadat routes zijn aangepast, kosten zijn verlaagd en vrachttarieven zijn verhoogd’, laat het bedrijf weten.

De groep produceert al jaren rode cijfers en werd eerder dit jaar door de Koreaanse regering gered met een steunpakket van een miljard dollar. Marktleider Maersk heeft daar fel bezwaar tegen gemaakt en spreekt van concurrentievervalsende steun. HMM is met een capaciteit van 552.000 teu momenteel de negende speler in de markt.

Coronacrisis

In de eerste helft van jaar daalde het containervervoer door de gevolgen van de coronacrisis met bijna 21% procent tot 1,8 miljoen teu. In het eerste kwartaal werd er nog een verlies geleden van 53,5 miljoen dollar.

De tarieven voor het vervoer tussen Azië en Noord-Amerika zijn de afgelopen weken fors gestegen en HMM gaat ervan uit dat die trend zich voortzet nu de economische activiteiten in de VS zijn hervat. De groep noemt de situatie in het intra-Azië vervoer ‘uitdagend’, aangezien er een overaanbod van schepen is.