Niettemin noteerde de Deense groep in het tweede kwartaal fors lagere cijfers dan vorig jaar. Zo viel de nettowinst terug van 58 miljoen euro tot slechts een miljoen euro en de omzet van 570 miljoen tot 375 miljoen euro. De ferrydivisie kreeg de hardste klap met een omzetdaling van 35% tot 249 miljoen euro. De divisie logistiek hield de schade beperkt met een krimp van ruim 13% tot 147 miljoen euro.

Veerdiensten weer hervat

De Deense groep heeft inmiddels alle eerder opgeschorte veerdiensten weer hervat en ziet een snelle toename van de vraag, vooral tussen Noorwegen en Denemarken. Daardoor is de onzekerheid verminderd en durft DFDS het aan om zijn verwachting van het bruto resultaat (ebitda) voor 2020 te verhogen van 270 miljoen tot maximaal 340 miljoen euro.

De vraaguitval in het vrachtvervoer verschilde sterk per land en per bedrijfstak. Zo was er aanzienlijke vermindering van het vervoer van nieuwe auto’s, omdat fabrikanten complete fabrieken hadden stilgelegd. Inmiddels is dat vervoer weer op gang gekomen. De minst getroffen Europese regio was de Oostzee waar de vrachtvolumes het hele kwartaal ‘robuust’ bleven, aldus DFDS.