Finnlines zette haar diensten tijdens de coronacrisis zoveel mogelijk voort, ook al kwam het passagiersaanbod enige tijd bijna volledig tot stilstand en slonk ook het vrachtaanbod sterk. De geografische positie van Finland is die van een eiland, zo zei ceo Emanuele Grimaldi in een toelichting op de halfjaarcijfers, en zowel mensen als vrachtwagens en trailers zijn daardoor sterk afhankelijk van scheepvaartdiensten. Finnlines is in haar eentje goed voor eenderde van de normaliter ruim een miljoen vrachtwagens die Finland via scheepvaartdiensten van en naar Duitsland, Estland en Zweden verbinden met de rest van Europa.

Ro/ro-routes

Al werd op sommige ro/ro-routes het aantal afvaarten wel degelijk ‘aangepast aan dalende vrachtvolumes’, geeft Finnlines aan. Finnlines, dat in de Benelux met name Zeebrugge en Antwerpen als belangrijke havens heeft, vervoerde in het eerste halfjaar 357.000 vrachtunits. Dat waren er een jaar eerder 386.000. Het aantal vervoerde wagens (exclusief personenauto’s) daalde van 88.000 naar 60.000. Het volume van niet in units uit te drukken vracht daalde van 581.000 naar 522.000 ton. Het aantal personenauto’s dat aan boord meevoer, daalde van 310.000 naar 227.000 stuks.

Het coronavirus en de daaruit voortvloeiende overheidsmaatregelen blijven de komende tijd een onzekere factor, stelt de Finse rederij, al zegt het bedrijf in zoveel verschillende landen actief te zijn dat het ook een zekere risicospreiding heeft. Terwijl het ene land in lockdown is, kan een andere bestemming het goed doen.

Strengere milieumaatregelen zijn volgens Finnlines een andere risicofactor voor het bedrijf. Finnlines investeert momenteel een half miljard euro in schonere schepen. Een nieuw ro/ro-schip dat nu in aanbouw is en volgend jaar naar verwachting in de vaart kan worden genomen, is volgens Grimaldi ‘het groenste ro/ro-schip ter wereld’. Twee zusterschepen volgen in 2022. Twee ‘Superstar’ ro-pax-schepen, eveneens ‘groen’, worden in 2023 in gebruik genomen.