Enkele weken geleden legde het Japanse collega-bedrijf MOL ook al een plan op tafel om de vloot in te krimpen: daar ging het om een stuk of veertig schepen, met name tankers, bulkschepen en car carriers.

Naar de sloop

NYK laat in zijn woensdag gepubliceerde halfjaarrapport op zijn beurt weten al wat gecharterde schepen te hebben ingeleverd en meerdere oude car carriers naar de sloop te hebben gebracht.

Met hun gezamenlijke containerlijnvaartvehikel ONE konden de Japanse rederijen enkele dagen geleden nog een ronkende netto winst presenteren van omgerekend 140 miljoen euro, omdat ze net als hun concurrenten de afgelopen maanden hun containercapaciteit tijdelijk beperkten en zo de tarieven hoog konden houden, terwijl tegelijkertijd de brandstof goedkoper werd.

Spelbreker

Maar in andere sectoren waarin de Japanse reders actief zijn, ging het hen minder voor de wind, zoals in de droge bulk en het autovervoer. De coronacrisis was veelal de spelbreker. ‘K’Line verwacht aan het eind van dit fiscale jaar een verlies van omgerekend 223 miljoen euro te moeten noteren. NYK verwacht in dezelfde periode weliswaar een winst, van 159 miljoen euro, maar dat zou toch ook flinke daling van 55% betekenen in vergelijking met het vorige fiscale jaar.