U denkt eerder aan een langere weg omhoog?

Precies. Maar dat is in elk geval een opleving, ook al zal die niet vergelijkbaar zijn met het herstel na de bankencrisis zo’n tien jaar geleden.

Waaraan ligt dat?

Na de bankencrisis was er bij de consumenten meteen sprake van een inhaalbehoefte. Dat zal met het coronavirus nu minder zijn omdat we nog steeds met een aanhoudende onzekerheid zitten. Na de ondergang van de Lehman-bank in 2008 was er alleen onzekerheid over de omvang en de gevolgen van de crisis op de rest van de economie. Toen de overheden en de financiële instellingen het vertrouwen snel konden herstellen, kon de markt weer verder. Maar dit keer weet niemand wanneer de pandemie onder controle zal zijn en er een vaccin is.

Hoe staat het met het ladingaanbod bij Hamburg Süd na vier maanden corona?

Wij zien dat de volumes zich beter ontwikkelen dan enkele weken geleden. Binnen de Maersk-groep gaat het om een teruggang in volume van zo’n 15 tot 18% over het tweede kwartaal. Vergeleken met andere industrieën als het spoor en de burgerluchtvaart is dat een afname die wij best kunnen managen.

Is het ladingverlies bij Hamburg Süd vergelijkbaar met dat van de gehele Maersk-groep?

Nee. Dat ligt bij ons iets hoger. Dat heeft te maken met onze afhankelijkheid van de Latijns-Amerikaanse markt. Die regio werd in het tweede kwartaal zwaarder geraakt door het coronavirus dan andere markten. Vooral bij de import in die landen zien wij een teruggang van 18% tot 20%. Verder is de situatie in Brazilië, onze grootste markt, zorgwekkend. Gelukkig functioneert de export daar nog zonder noemenswaardige beperkingen.

En de andere Latijns-Amerikaanse landen?

Met uitzondering van Uruguay is het overal dramatisch. Behalve Brazilië ontwikkelen ook Peru en Chili zich tot corona-hotspots. Uit Mexico krijgen we eveneens zorgwekkende berichten. Dat land is vooral voor de Duitse auto-industrie belangrijk.

Hoeveel capaciteit hebben jullie vanwege de coronacrisis uit de markt gehaald?

Wij hebben de beschikbare capaciteit aangepast aan de dalende vraag naar containertransport.  Dat deden we op verschillende manieren. Zo laten we containerschepen langzamer varen of schrappen we een afvaart. We laten ook schepen liggen zodat ze snel weer inzetbaar zijn als de vraag aantrekt. Door die maatregelen hebben wij de benuttingsgraad van onze vloot mondiaal stabiel weten te houden.

De tarieven liggen door de capaciteitsreductie op een hoog peil. Hebben de rederijen hun lesje geleerd uit het verleden?

De capaciteitsdiscipline zakt in ieder geval nog niet weg. Dat is voor deze sector inderdaad een geheel nieuwe ervaring. Nu is het ook zo dat niemand in de industrie voldoende vlees op de botten heeft om zich te richten op het vergroten van marktaandelen. We hebben in de tijd na de bankencrisis geleerd dat de rederijen vroeger achter de feiten aanholden met scherp dalende volumes en tarieven.

Zal de discipline ervoor zorgen dat Hamburg Süd dit jaar boven het resultaat van 2019 blijft?

Daarvoor is de situatie nog te onzeker. Het eerste kwartaal van dit jaar was eigenlijk normaal en het tweede is eigenlijk beter geweest dan wij in ons worst-case-scenario hadden voorzien. Wij zijn aanvankelijk uitgegaan van groter ladingverlies.

Was u te pessimistisch?

Als de hele wereld in lockdown gaat, dan is het van tevoren onwaarschijnlijk dat de teruggang zich maar tussen de 15 en 18% zal bewegen. In veel landen is de particuliere consumptie minder snel gedaald dan wij eerder hadden gevreesd.

Dat is goed nieuws voor het derde kwartaal van Hamburg Süd?

Niet helemaal. Wij weten niet hoe de situatie zich in onze grootste containermarkt, Latijns-Amerika, gaat ontwikkelen.

Gaan jullie zoals Hapag Lloyd ook ingrijpend in de kosten snijden?

We zullen zeker proberen om het brandstofverbruik van onze schepen te optimaliseren. Daarnaast zullen wij ook moeten kijken naar de productiviteit, zonder al te snel nu het personeelsbestand af te bouwen. We moeten ons zo positioneren dat wij direct kunnen inspelen op een groeiende markt.

Geen ontslagen dus?

Dat kunnen we toch niet uitsluiten. Als de benuttingsgraad van onze schepen voor een lange tijd op 80% blijft, zitten we met een productiviteitsprobleem en zullen we moeten reageren. Maar voorlopig houden wij iedereen aan boord.