Dat laat zien dat Cosco vorig jaar een volumegroei boekte van 18% en 25,7 miljoen teu vervoerde. Daarmee verkleinden de Chinezen de kloof met lijstaanvoerder Maersk Line tot iets minder dan een miljoen teu. De Denen zagen het vervoerde volume met een fractie, 0,2%, afnemen tot net onder de 26,6 miljoen teu.

Opmerkelijke omslag

Dat is een opmerkelijke omslag ten opzichte van 2018, toen Maersk nog met 24% groeide en uitkwam op iets meer dan die 26,6 miljoen twintigvoets eenheden. Maar Cosco groeide dat jaar toch nog harder, met 29% tot 21,8 miljoen teu. Daarmee ging de rederij uit Shanghai de traditionele nummer twee voorbij, het Zwitsers/Italiaanse MSC.

Lange tijd zag het er op basis van de orderboeken naar uit dat MSC het stokje zou overnemen van Maersk, die de ranglijst van ‘s werelds grootste containerrederijen al decennialang aanvoert. Maar volgens Dynamar realiseerde MSC vorig jaar slechts een groei van 1,2% tot 22,2 miljoen teu. In 2018 was de groei nog wel fors, 14%, maar toch beduidend minder dan bij de andere twee.

Volgens het Franse bureau Alphaliner heeft MSC op dit moment voor 172.500 teu aan nieuwe schepen in bestelling, tegen 34.250 teu voor Maersk. De laatste zou daarmee net de grens van vier miljoen teu vervoerscapaciteit voorbij, MSC zou er net onder blijven. Cosco heeft 115.000 teu scheepscapaciteit in bestelling en gaat daarmee waarschijnlijk de grens van drie miljoen teu net voorbij.

Intra-Azië vervoer

Dat de Chinezen met een miljoen teu capaciteit minder toch aanmerkelijk meer vervoerden dan MSC komt waarschijnlijk doordat Cosco een sterke positie heeft in het intra-Azië vervoer. Die routes zijn gemiddeld beduidend korter dan op de drie grote oost-west routes, Europa – Oost-Azië, Oost-Azië – Noord-Amerika, en Noord-Amerika – Europa. Daardoor kunnen de intra-Aziatisch varende schepen meer reizen per jaar maken dan die op de oost-westroutes en dus meer containers vervoeren.

CMA CGM, de nummer vier is de enige andere rederij die meer dan twintig miljoen teu vervoerde. De Fransen, in 2017 nog nummer drie, zijn de afgelopen twee jaar echter maar mondjesmaat gegroeid, in totaal met 14% tot 21,6 miljoen vervoerde teu’s. Nummer vijf Hapag-Lloyd uit Duitsland boekte gedurende die periode wel een forse groei, namelijk 22% tot net boven de twaalf miljoen teu.

Stabiele factor

Nummer zes Evergreen uit Taiwan, al decennia lang een stabiele factor in de wereldwijde containervaart, maakte pas op de plaats met een volumegroei van slechts 5% tot net boven de acht miljoen teu in twee jaar. Nummer zeven ONE, de samenvoeging van de containeractiviteiten van NYK, K Line en Mitsui, ging in 2018 van start met 6,6 miljoen teu en groeide vorig jaar met 9% tot 7,2 miljoen teu.

Nummer acht Yang Ming, eveneens Taiwanees, was vorig jaar goed voor 5,4 miljoen teu, 15% meer dan in 2017. Het Koreaanse HMM is met 4,3 miljoen teu, ruim 7% meer dan twee jaar eerder, goed voor de negende plek. Wan Hai maakt de top-10 vol met 4,2 miljoen vervoerde teu’s. Opmerkelijk genoeg is Taiwan daarmee het enige land met drie rederijen in de top-10.