In een korte marktupdate meldt het bedrijf dat de omzet met ruim 1% is gestegen tot anderhalf miljard dollar bij een volumedaling van bijna 5% De ingezette capaciteit werd met ruim 6% teruggebracht, wat resulteerde in een 1,6 % hogere gemiddelde benuttingsgraad.

Containerrederijen

Daarmee past de rapportage van OOCL in het beeld van andere containerrederijen, waaronder Maersk, CMA CGM en Hapag Lloyd, die ondanks de coronacrisis stuk voor stuk betere halfjaarresultaten meldden dan vorig jaar. Door middel van capaciteitsvermindering zijn ze erin geslaagd om de tarieven te stutten en hun inkomsten op peil te houden of zelfs te verhogen.

Dat beeld is bij OOCL het duidelijkst zichtbaar in het vervoer tussen Azië en Europa. Daar daalde het aantal vervoerde containers in de eerste helft van het jaar met ruim 2% tot 676.000 teu, maar steeg de omzet met ruim 8% tot 663 miljoen dollar. Een eenvoudige rekensom leert dat dit neerkomt op een gemiddeld tarief van 980 dollar per teu.

Vaargebied

Op de trans-Atlantic, het vaargebied tussen Europa en Noord-Amerika, is de situatie omgekeerd. Daar werd 253.000 teu vervoerd, 5,4% meer dan vorig jaar, maar dat leverde met 289 miljoen dollar 2% minder omzet op. In totaal boekte OOCL in de eerste helft van het jaar een omzet van iets meer dan drie miljard dollar.

De beursgenoteerde rederij waarschuwt dat voorzichtigheid is geboden bij de handel in aandelen van het bedrijf, omdat de cijfers niet door een accountant zijn gecontroleerd.