Het Duitse bedrijf heeft wereldwijd vestigingen, waaronder in Schiedam en Antwerpen. De aangekondigde reorganisatie is volgens MAN nodig omdat de verkopen als gevolg van de coronacrisis langdurig stagneren.

Scheepsmotoren

MAN noemt als voorbeeld de cruiserederijen, die voor de fabrikant belangrijke afnemers van scheepsmotoren zijn en door de pandemie nu hard zijn geraakt. MAN verwacht niet dat de verkopen eerder dan het jaar 2023 weer het niveau zullen bereiken dat ze voor de corona-uitbraak nog hadden.

Het ‘programma voor de toekomst’ dat het bedrijf nu heeft ontvouwd, moet een kostenreductie opleveren van 450 miljoen euro. MAN wil een productielocatie voor stoomturbines in Hamburg in elk geval sluiten en overweegt ook een fabriek in Berlijn af te stoten. De reorganisatie zou moeten resulteren in een operationele winstmarge van 9% en een verbeterde liquiditeitspositie in 2023.

Extra vaart

MAN Energy Solutions, dat tot twee jaar geleden nog MAN Diesel & Turbo heette, wil met het toekomstplan ook extra vaart zetten achter zijn gedaanteverwisseling van klassieke dieselmotorenbouwer naar leverancier van oplossingen voor de opwekking van duurzame energie.