Deze schepen maken deel uit van van vijf schepen uit de E-Flexer-serie, die Stena Line via zusterbedrijf Stena RoRo heeft besteld en die worden gebouwd op de CMI Jinling Weihai Shipyard in China.

Aanbouw

Het eerste schip van de drie, de ‘Stena Embla’, is al in aanbouw en gaat vanaf begin volgend jaar op de route Belfast-Liverpool varen. De eerste twee schepen van dit type varen al op de Ierse Zee. Ze zijn 214 meter lang en hebben 3100 strekkende meter opstelruimte voor auto’s, vrachtwagens en ander rollend materieel.

De andere twee zijn net in aanbouw genomen en worden met een lengte van 240 meter en 3600 meter rijbaan een maat groter. Stena nam vorig een optie op nog eens vier exemplaren van dit type. Of die opties worden ingeroepen, is niet duidelijk.

Aandrijving

Stena heeft het ontwerp E-Flexer gedoopt omdat ze in de toekomst aangepast kunnen worden voor LNG-, methanol- en elektrische aandrijving. Volgens de ferryrederij verbruiken ze tot 30% minder energie dan de huidige schepen dankzij een optimaal ontwerp van onder meer de rompen, de schroeven en de roeren.