De belangenvereniging wijst erop dat het wetsvoorstel vorig jaar al door de Eerste Kamer is gekomen. Deze week heeft minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid in antwoord op Kamervragen echter laten weten dat de wet mogelijk pas op 1 januari 2022 van kracht wordt.

Tien jaar

Directeur Annet Koster zegt dat de reders tien jaar hebben moeten strijden voor het wetsvoorstel. ‘We konden niet bevroeden dat het nog bijna zes jaar zou duren voordat de reders er gebruik van zouden kunnen maken om hun zeevarenden te beschermen’, voegt ze eraan toe. Ze noemt dit ‘niet te verdedigen’.

Ze bespeurt in Grapperhaus’ antwoorden ‘een gebrek aan gevoel over de noodzaak van deze wetgeving’ en noemt 2022 ‘de zoveelste brug te ver’. Ze roept Kamerleden die voor de wet hebben gestemd de minister te vragen die eerder in te voeren. Volgens haar kan die dan uiterlijk medio volgend jaar van kracht worden.

Invulling

De Wet ter Bescherming Koopvaardij werd in 2016 als initiatiefwetsvoorstel ingediend door de toenmalige Tweede Kamerleden Han ten Broeke (VVD) en Raymond Knops (CDA). Die werd in 2018 door de Tweede Kamer aangenomen en vorig jaar door de Eerste Kamer. Volgens de KVNR is het wachten nu op verdere invulling en afspraken tussen de betrokken ministeries en overheidsdiensten.