Daaruit blijkt dat er vorig jaar wereldwijd 41 schepen van meer dan honderd ton verloren gingen. Dat is bijna een kwart minder dan de 53 van 2018 en 70% minder dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar. In dat tijdvak zijn er in totaal 951 schepen verloren gegaan.

Spanningen

Allianz wijst erop dat die daling tot stand kwam in een wereld vol spanningen. Zo waren er aanvallen op schepen in de Straat van Hormuz tussen de Perzische Golf en de Golf van Oman en is de situatie in de Zuid-Chinese Zee gespannen als gevolg van territoriale aanspraken van China.

De regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filippijnen is het gevaarlijkst voor de internationale scheepvaart. Daar gingen twaalf schepen verloren, wel drie minder dan in 2018. In de Golf van Mexico waren er vier verliezen en bij de West-Afrikaanse kust drie.

Scheepsbranden

Allianz noemt scheepsbranden op containerschepen een punt van zorg, waaraan meer aandacht moet worden besteed. Volgens de verzekeraar kan moderne technologie helpen om de risico’s te verminderen. Ook piraterij ‘blijft een groot risico voor de scheepvaart. Vorig jaar waren er 162 piraterij-incidenten, maar daarbij gingen geen schepen volledig verloren.