Het gaat daarbij om de schepen die door rederijen in het betreffende land worden geëxploiteerd. Dat staat los van de vlag waaronder de schepen varen en de eigendom ervan. Vooral Singapore slaagt er met een zeer gunstig ondernemingsklimaat voor de maritieme sector in om veel buitenlandse investeringen aan te te trekken.

Grootste scheepvaartlanden

De ranglijst van de tien grootste scheepvaartlanden wordt jaarlijks samengesteld door de Deense redersvereniging Dansk Shipping. Die stelt met enige tevredenheid vast dat Denemarken met een vloot van 64 miljoen ton zijn vijfde plaats heeft weten vast te houden. De Denen blijven Duitsland, met een miljoen ton minder de nummer zes, nipt voor.

In tegenstelling tot de Duitse vloot is de Deense vloot de afgelopen jaren fors gegroeid, namelijk met ongeveer 25% in de afgelopen vijf jaar. Duitse rederijen, vooral sterk in het containervervoer en de zware ladingvaart, hebben in de nasleep van de kredietcrisis van 2008/9 juist zware klappen opgelopen.

De volledige top-10, met tonnage in miljoenen tonnen tussen haakjes: Griekenland (173), Singapore (136), Japan (120), China (120), Denemarken (64), Duitsland (62), Verenigde Staten (62), Hongkong (60), Zuid-Korea (58), Zwitserland (56).