De afgelopen drie jaar daalde het gemiddelde tot 779 stuks, doordat er weinig incidenten waren waarbij schepen grote aantallen ‘dozen’ verloren. Een relatieve uitschieter was de ‘MSC Zoe’, die twee jaar geleden 342 containers in een zware storm ten noorden van de Wadden overboord zag slaan.

Grote opwinding

Dat soort incidenten zorgt meestal voor grote opwinding, zeker als foto’s en filmpjes van met troep bezaaide standen de wereld over gaan. Niettemin is het aantal overboord geslagen exemplaren een fractie van de honderden miljoenen containers die jaarlijks over zee vervoerd worden. Op basis van Unctad-cijfers valt grofweg te berekenen dat het die afgelopen drie jaar om minder dan 0,001% ging.

Volgens de WSC erkent de sector evenwel dat overboord geslagen containers een veiligheids- en milieugevaar vormen, ongeacht hoe en wanneer die verloren zijn gegaan. De organisatie moedigt de reders aan om de dalende trend door te trekken en te blijven werken aan maatregelen om het aantal verloren containers zo dicht mogelijk bij nul te brengen.

Grote incidenten

Het grootste deel van de op zee verloren containers is toe te schrijven aan een beperkt aantal grote incidenten. Daarvan was het vergaan van de ‘MOL Comfort’ veruit de grootste. Die brak in 2013 tijdens zwaar weer in de Arabische Zee doormidden, waarbij alle 4293 containers aan boord verloren gingen. Andere bekende scheepsrampen zijn die met de ‘Rena’ bij Nieuw-Zeeland in 211 (circa 900 containers) en de ‘El Faro’ in 2015 bij de Bahama’s (517 containers).

De WSC is een brancheorganisatie van de containervaart, waarvan de leden goed zijn voor ongeveer 90% van de mondiale capaciteit. De sector vervoert jaarlijks goederen ter waarde van zo’n vier biljoen dollar. Volgens de WSC is dat ongeveer 60% van de totale waarde van mondiaal over zee vervoerde goederen.