De eerste zes plaatsen in de top-10 van grote Europese CO2-uitstoters worden ingenomen door energiecentrales, met de Poolse elektriciteitscentrale Belchatow op nummer 1 en verder louter Duitse centrales. Daarna komt MSC, gevolgd door de Ierse budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair. Nog een Duitse en een Poolse energiecentrale maken de beschamende top-10 compleet.

Ranglijst

Transport & Environment baseerde de ranglijst op de hoeveelheid uitgestoten CO2, maar volgens MSC heeft de milieuorganisatie de emissies die de rederij heeft gerapporteerd bij de EU niet goed geïnterpreteerd. Volgens MSC zou moeten worden meegewogen dat de containerrederij een wereldwijd opererend bedrijf is. Van de emissies die MSC heeft aangemeld bij het Monitoring, Reporting and Verification (MRV)-systeem van de EU, is volgens de rederij in de praktijk maar 40 à 45% uitgestoten binnen de EU-grenzen. Volgens het bedrijf moet dat in ogenschouw worden genomen om de MSC-uitstoot te kunnen vergelijken met andere vervuilende bedrijven in de EU.

De rederij stelt fors te blijven investeren in nieuwbouw en alternatieve brandstoffen en toegewijd te zijn aan de IMO-doelen om de uitstoot van broeikasgassen zoveel mogelijk terug te dringen. Maar Transport & Environment vindt dat de scheepvaart te weinig vooruitgang boekt en stelt dat de politiek de sector veel meer achter de broek zou moeten zitten. Vrachtwagens boeten via dieselaccijnzen vele malen meer voor hun uitstoot dan vrachtschepen, aldus de organisatie.