Er wordt gevaren met het ro/ro-schip ‘Midas’ van het Finse bedrijf Godby Shipping, een vaartuig dat aanzienlijk warmere wateren gewend is. Het voer tot voor kort jarenlang voor CMA CGM in het Caraïbisch gebied.

Bouwmaterialen

Op de Lets-Zweedse route worden volgens Wagenborg veel betonelementen en bouwmaterialen op trailers vervoerd. Maar ook begeleide en onbegeleide trailers met andere lading kunnen met de dienst mee, bijvoorbeeld met houtproducten, containers of projectlading. Ook rollende objecten als auto’s, campers, caravans en graafmachines zijn op de ro/ro-afvaarten welkom.

De Riga-Oxelösund-dienst heeft drie afvaarten per week. David von Platen, lijnmanager van Wagenborg Shipping Zweden, stelt dat zijn bedrijf ‘werkelijk opgewonden’ is over de nieuwe dienst omdat die de afstand voor het goederenvervoer tussen het financiële en productiecentrum van Letland en het Zweedse achterland bekort.

Tweede afvaart

Ondanks het feit dat ook Wagenborg Shipping te lijden heeft onder de coronacrisis, is 2020 een ‘heel interessant en succesvol jaar’ voor het bedrijf, stelt Von Platen. Hij wijst daarbij op de nieuwe, tweede afvaart die Wagenborg eerder dit jaar samen met de Zweedse papier- en kartonproducent Holmen Paper startte tussen Sheerness, Terneuzen en Södertälje.

Ook opende Wagenborg in Terneuzen dit voorjaar een eigen boekingskantoor en agentschap voor zijn ro/ro-tak. Die activiteiten had het bedrijf in Terneuzen tot dan toe uitbesteed aan derden.