De overname moet de greep van Maersk op de complete logistieke keten in het containervervoer verder versterken, zo verklaart A.P. Moller-Maersk.

Inklaringen

KGH heeft 775 werknemers in dienst en is goed voor 1,98 miljoen inklaringen op jaarbasis. De Zweedse douane-afhandelaar is vertegenwoordigd in dertien Europese landen, waaronder Nederland, waar het bedrijf in 2011 het Drentse bedrijf Kuper Douaneservice overnam. Vijf jaar geleden kocht KHG ook Gee’s Customs Solutions (GCS) uit Barendrecht. De Zweden deden in tal van Europese landen overnames, maar worden nu dus zelf opgeslokt.

Vincent Clerc, ceo Ocean & Logistics van A.P. Moller-Maersk, stelt dat Maersk dankzij de overname een nauwer contact met zijn klanten kan bewerkstelligen. ‘En we bereiken dat nu in één klap, in plaats van onze expertise met een veelvoud van overnames te moeten opbouwen.’

Jaaromzet

Maersk omschrijft KGH als een grote speler die bij allerhande autoriteiten goed bekend staat. Maersk heeft door de overname van KGH straks eigen douanedienstverlening in 22 Europese landen met 960 gespecialiseerde werknemers die 2,38 miljoen inklaringen per jaar doen. Het werk zal volgens de Denen goed zijn voor een jaaromzet van 109 miljoen dollar.

De mededingingsautoriteiten moeten het overnameplan nog wel tegen het licht houden. Totdat de gehoopte toestemming binnen is, blijven Maersk en KGH nog apart opereren.