De alliantie van CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen is goed voor 39% van de containercapaciteit op de vaarroute. De rederijen zijn daarmee 2M, het samenwerkingsverband van Maersk en MSC, gepasseerd. Die twee reuzen hebben samen nu nog 37% van de capaciteit op de route.

Capaciteit

De THE alliantie, met daarin de Japanse containerrederijen en Hapag-Lloyd en Yang Ming, is goed voor 23% van de capaciteit op de vaarroute. De spelers die niet tot een alliantie behoren, verdelen de overige 1% van de koek.

De verklaring voor de verschuiving van de marktaandelen is eenvoudig: 2M en THE legden vanwege de coronacrisis complete diensten stil, de Ocean Alliance snoeide minder rigoureus in de dienstverlening.

Op de Azië-Amerika vaarroute was de Ocean Alliance al langer de grootste. Volgens de nieuwe Alphaliner-cijfers is de alliantie op de transpacific nu goed voor 39% van de totale containercapaciteit. THE heeft er 30% van de markt, 2M 20%. Niet-allantie-leden hebben in het Azië-Amerika containerverkeer met 11% nog een behoorlijk deel van de capaciteit in handen.