Minpuntje in 2019 was voor Wagenborg dus die omzetdaling: met 3,7% (21 miljoen euro) naar 545 miljoen euro. Daar stond een meer dan gezonde ontwikkeling van het onderliggende bedrijfsresultaat (ebitda) tegenover. Dat steeg met ongeveer 33% tot 127 miljoen euro.

Volatiel

Hoewel de markt voor droge lading ook in 2019 volatiel was, verbeterde de Baltic Dry Index in de tweede helft van het jaar sterk. De toegenomen vraag naar vrachtvervoer ging gepaard met een verwachte afname van vrachtcapaciteit als gevolg van IMO 2020 en de nieuwe ballastwaterregels. Dat leidde voor Wagenborg tot een verbetering van de vrachttarieven en meer vraag naar langlopende contracten, stelt de rederij in zijn jaarverslag.

De meeste bedrijfsafdelingen van Wagenborg slaagden erin om hun onderliggende resultaten te verbeteren vergeleken met 2018. De lagere omzet uit Towage, Shipping en Stevedoring werd gecompenseerd door een hogere omzet uit andere activiteiten. Bovendien daalden de rentelasten gedurende het jaar in lijn met de schulden, wat bijdroeg aan de stevige verbetering van de nettowinst.

Wagenborg Towage kende een lastig jaar. De vraag naar de zeeslepers van Wagenborg daalde als gevolg van een trage offshore-markt, wat resulteerde in een relatief lage bezettingsgraad en minder omzet van zogenaamde ‘open zee’-projecten. De tarieven van de havensleepdiensten blijven intussen onder stevige prijsdruk staan, maar Wagenborg zegt vastberaden te zijn om zijn sleepdiensten in de haven van Delfzijl en Eemshaven voort te zetten.

Verkoop

Wagenborg verkocht in het boekjaar twee offshore-schepen, te weten de verouderde ‘Antarcticaborg’ en de woonbarge ‘Bellini’. De walk-to-work-schepen ‘Kroonborg’ en ‘Kasteelborg’ van de offshore-divisie blijven goed presteren en continueren hun contracten met de grote olie- en gasbedrijven. De vloot van walk-to-work-schepen wordt verder uitgebouwd met een ijsbreker-variant, meldt Wagenborg.

De opslagloodsen van Wagenborg Stevedoring in Delfzijl en Eemshaven waren vorig jaar vrijwel volledig gevuld, mede dankzij goed lopende offshore windprojecten en een toename in het segment landbouwproducten.

Voor de kraandivisie Nedlift begon 2019 traag vanwege het ontbreken van grotere projecten in de olie- en gassector. Ook in de chemiemarkt en bij de huur van kranen voor grote infrastructurele bouwwerkzaamheden was de vraag zwak. Nedlift gebruikte deze mindere periode om kranen te verplaatsen en de businessunit West te sluiten. Nedlift zal zich in de toekomst meer richten op de beter presterende regio’s Noord-, Oost- en Zuid-Nederland, stelt de directie.

Strategie

Voor dit jaar hoopt Wagenborg deels de strategie van vorig jaar door te zetten. Zo wil de directie bij de scheepvaartdivisie, die zo’n 180 schepen telt met een laadvermogen van 2.000 tot 23.000 ton, het aantal langetermijncontracten verder uitbouwen en daarmee de afhankelijkheid van de spotmarkt reduceren. Wagenborg kondigde deze maand aan dat het de activiteiten van de scheepvaartdivisie gaat uitbreiden naar Afrika. De met kranen uitgeruste vrachtschepen van 8.000 ton en meer zullen naast de Noord-Atlantische Oceaan en Europa voortaan ook in het gebied tussen Senegal en Kameroen varen. Nigeria is om veiligheidsredenen uitgesloten van het vaargebied.

‘De voornaamste havens in het uitbreidingsgebied zullen Dakar, Abidjan, Tema en Takoradi zijn. Omdat havens in Afrika vaak onvoldoende kraancapaciteit hebben zal onze vloot met eigen laadgerei toegevoegde waarde bieden in de regio’, aldus de rederij.

Vooruitzichten

De directie verwacht ondanks deze initiatieven dat zowel de omzet als de winst dit jaar minder zullen zijn door de coronacrisis. ‘De pandemie heeft niet alleen de vraag beïnvloed, maar zal het ook moeilijker maken om schepen te verkopen’, stelt het management. Die negatieve impact op de operationele prestaties zal de rest van het jaar aanhouden, voorziet het bestuur. Pas in 2021 is een herstel te verwachten.

De Groningse redersfamilie Wagenborg is nog steeds een van de rijkste families van Nederland. In de laatste Quote500 (2019) wordt het totaal vermogen van de broers Rob en Eric Wagenborg geschat op 240 miljoen euro. Dat was goed voor een 178e plek op de lijst. Het zakenblad citeert Nieuwsblad Transport als bron van het bericht dat de groep op last van de banken openstaande schulden moest herfinancieren. Quote noemt Wagenborg verder ‘een kerstboom van 146 bv’s’.