De nieuwe ‘Special Cargo Misdeclaration Fee’ moet volgens het scheepvaartconcern niet worden gezien als een boete, maar als een dekking van de kosten die onjuist aangemelde lading met zich meebrengt.

Afmetingen gewijzigd

Bij 20% van alle speciale lading die Maersk wereldwijd vervoert, zijn de afmetingen van de lading gewijzigd in vergelijking met het moment van boeking, zegt het bedrijf. In 6% van de gevallen is het niet veilig en/of operationeel onmogelijk om de vracht te laden, simpelweg omdat er niet voldoende ruimte is gereserveerd. De ondeugdelijke aanmeldingen brengen volgens Maersk zoveel extra controles op de terminals en administratieve rompslomp met zich mee, dat de nieuwe toeslag onvermijdelijk is.

Vanaf 1 juli gaan bij Maersk meteen de alarmbellen af als op een terminal speciale lading arriveert waarvan de maten groter zijn dan in de documentatie staat aangegeven. Vijf dagen voor vertrek van het schip neemt de afdeling Special Cargo van Maersk dan contact op met de verlader, met het verzoek om de gegevens up-to-date te maken. Vervolgens wordt er een nieuwe rekening opgesteld op basis van de geactualiseerde maten, plús dus die nieuwe toeslag.

De nieuwe aanpak is volgens Maersk ook in het belang van de klant, omdat lading waarvan de maten niet kloppen, op de kade blijft staan. Door er tijdig voor te zorgen dat de ladinggegevens corresponderen met de werkelijke afmetingen, kan de lading wel mee, aldus het bedrijf.