Net name tankers, bulkschepen en car carriers zullen worden bedankt voor bewezen diensten, waardoor circa 5% van de nu achthonderd schepen tellende vloot verdwijnt. Het plan is een reactie op de coronacrisis, die bij MOL als een mokerslag is aangekomen. Na jaren van winstgroei verwacht het bedrijf dit jaar geen yen winst te maken. Het bedrijf rekent erop volgend jaar weer op te krabbelen en heeft voor 2022 een winst begroot die alweer uitkomt boven die van 2019.

Containervolumes

De containervolumes zullen in 2022 weer op het niveau van voor de crisis raken, voorziet MOL. Hetzelfde tijdspad naar herstel ziet het bedrijf voor ruwe olie, olieproducten, ijzererts en kolen. Het transport van staalproducten en lng zal volgens het Japanse bedrijf al eerder zijn hersteld: in de loop van volgend jaar.

MOL wil mede daarom een sterkere positie opbouwen in het lng-vervoer. Het bedrijf bestelde al eerder vijf lng-tankers waarvan er twee nog dit jaar worden opgeleverd. De andere drie kunnen volgend jaar in gebruik worden genomen.

Het somberst is MOL over de car carriers. Het herstel van de automarkt voorziet het Japanse bedrijf voor ‘2023 of later’.