Vooral de omslag van Sea Intelligence mag er zijn. Waar dit Deense analistenbureau enkele weken geleden nog een collectief verlies van in het slechtste geval 23 miljard dollar voor de lijnvaartsector voorspelde, zegt het nu dat die dit jaar op een gezamenlijke winst van negen miljard zou kunnen uitkomen.

Oude valkuil

Voorwaarde is, uiteraard, dat het de rederijen deze keer lukt de oude valkuil van een prijzenoorlog te ontwijken. Lukt ze dat niet, dan kan de sector dit jaar alsnog zeven miljard dollar in het rood eindigen, zegt Alan Murphy van Sea-Intelligence in ShippingWatch. Veel waarnemers hadden niet verwacht dat de rederijen die verleiding zouden kunnen weerstaan. In plaats daarvan hebben ze hun capaciteit verlaagd door op grote schaal afvaarten te schrappen. Tot verrassing van analisten hebben ze de tarieven ten opzichte van een jaar geleden zelfs kunnen verhogen.

Ook het New Yorkse Blue Alpha Capital, dat eerder een collectief deficiet van zestien miljard dollar in het vooruitzicht stelde, beschreef de herziene vooruitzichten als ‘buitengewoon verrassend’. Het bureau omschreef de collectieve prijsdiscipline als het ‘afscheid van een decennia oude gewoonte’.

Volumeverlies

Lijstaanvoerder Maersk Line verraste de markt vorige week met de mededeling dat het volumeverlies in het tweede kwartaal waarschijnlijk lager zal uitvallen dan eerder verwacht. Ergens tussen de 15 en 18% in plaats van 20 tot 25%. Eerder bleek al dat CMA CGM en Hapag Lloyd de crisis tot nu toe beter dan verwacht lijken te doorstaan.

Ook het kredietbureau Moody’s, dat zich eerder zeer somber uitliet over met name CMA CGM, ‘is geneigd om zijn visie op de sector voor dit jaar te herzien’. Het bureau vindt het nog te vroeg om zijn begin april verlaagde ratings aan te passen, maar constateert dat algemene beeld van de sector is verbeterd. ‘Veel hangt af van de resultaten over het tweede kwartaal. Die zullen een goede indicatie opleveren voor het verloop van het gehele jaar’, aldus een analist Daniel Harlid.