Vrijwel alle grote nieuws schepen zijn voorzien van zo’n torpedo-achtig uitbouw aan de boeg, die zich normaal gesproken onder de waterlijn bevindt. Ze kunnen het brandstofverbruik van een schip flink verminderen, doordat de zogenoemde boeggolf grotendeels wordt opgeheven. Hoe groter de vaarsnelheid, hoe groter het effect.

Langzaam varen

Containerschepen zijn de afgelopen echter beduidend langzamer gaan varen (slow steaming) om te besparen op de brandstofkosten. CMA CGM denkt dat het voordeel van een bulbsteven fors is afgenomen en dat het efficiënter is om die ingewikkelde constructie achterwege te laten. Om dezelfde reden is een aantal schepen de afgelopen jaren al voorzien van een andere boeg.

Andere innovatie is dat de schepen worden voorzien van LNG-aandrijving. De schepen worden de grootste in de vloot van CMA CGM en worden gebouwd door Hudong Zhonghua Shipyard. Het zou gaan om een investering van 1,2 miljard dollar, ofwel ruim 130 miljoen dollar per schip.