De Australische kartelwaakhond ACCC had het Noorse scheepvaartbedrijf vorig jaar officieel in staat van beschuldiging gesteld vanwege illegale prijsafspraken voor het overzeese vervoer van auto’s in de periode juni 2011-juli 2012. Autoproducenten moesten de rederijen daardoor waarschijnlijk te hoge tarieven betalen.

34,5 miljoen

NYK deed in dezelfde zaak drie jaar geleden al een bekentenis en kreeg 25 miljoen Australische dollar boete, K Line volgde een jaar later en moest 34,5 miljoen Australische dollar boete betalen. De boete had maximaal 100 miljoen kunnen zijn, maar de ACCC was enigszins genadig voor de Japanse rederijen omdat ze relatief snel schuld hadden bekend.

Welke boete Wallenius Wilhelmsen moet gaan betalen, krijgt het Noorse bedrijf later van de Australiërs te horen. De ACCC toont zich in elk geval ‘verheugd dat WWO zijn rol in dit criminele kartel heeft toegegeven’ en stelt dat afronding van deze langlopende kartelzaak hiermee dichterbij is gekomen.