De ‘Siem Confucius’ van de Noorse rederij Siem Car Carriers werd gebouwd in Xiamen (China) en kwam begin deze maand aan in de Duitse haven Emden, op een steenworp afstand van Groningen. Meer dan honderd chauffeurs moesten eraan te pas komen om de 4800 auto’s de dertien autodekken van het schip op te rijden.

Dinsdagavond voer het schip de Duitse haven uit, op weg naar eindbestemming Mexico, met geplande tussenstops in havens in Canada en de Verenigde Staten. De complete heentocht zal drie weken duren.

Car lashing belts

Elke auto aan boord is vastgemaakt met de modernste car lashing belts om schade tijdens de oceaanovertocht, die behoorlijk turbulent kan zijn, te voorkomen. Het schip heeft 3600 kubieke meter vloeibaar gas aan boord, voldoende om maar Mexico én terug naar Duitsland te varen.

Later dit jaar zal ook het zusterschip ‘Siem Aristotle’ in gebruik worden genomen. De twee lng-schepen vervangen twee conventionele car carriers op de Atlantische Oceaan en zullen exclusief voor Volkswagen blijven varen.