In plaats van een daling van 20 tot 25% van het aantal vervoerde containers ten opzichte van vorig jaar, houdt ‘s werelds grootste containerrederij het nu op een terugval tussen ‘slechts’ 15 en 18%. Daardoor zal het bedrijfsresultaat (ebitda) zonder restructurerings- en integratiekosten waarschijnlijk ook iets hoger uitvallen dan de anderhalf miljard dollar die aan het eind van het eerste kwartaal werd verwacht.

Capaciteitsbeperking

Maersk schrijft de relatieve meevaller toe aan de ingrijpende capaciteitsbeperking van de ingezette vloot, de licht verbeterde ontwikkeling van de markt en het effect van de lopende kostenbesparingen. De groep geeft geen resultaatverwachting voor het hele jaar af.

Topman Søren Skou van Maersk zegt in een toelichting dat de containermarkt meer ‘veerkrachtig’ is dan eerder aangenomen en stelt ‘blij te zijn’ dat het resultaat over het tweede kwartaal vergeleken met de eerste drie maanden van het jaar licht is verbeterd. ‘Dit betekent dat de geprognosticeerde bedrijfswinst ook hoger zal uitvallen vergeleken met dezelfde periode in 2019.’ Skou wijst er tevens op dat de rederij de afgelopen maanden in staat was ‘zo te navigeren’ dat de benuttingsgraad hoog bleef en de kosten laag.

Stilleggen

Eerder bleek al dat CMA CGM en Hapag Lloyd de crisis tot nu toe beter dan verwacht lijken te doorstaan. Dankzij het stilleggen van een deel van de vloot hebben de carriers de vervoersprijzen dusdanig op peil weten te houden dat de tarieven nu gemiddeld boven het niveau van het tweede kwartaal van vorig jaar liggen.

De omzet van Maersk liet over het eerste kwartaal van het lopende boekjaar een marginale groei zien van 0,3% naar 9,57 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam daarbij uit op ruim 1,5 miljard dollar, zo’n 23% boven het resultaat van dezelfde periode een jaar geleden. Daarvan kwam 1,17 miljard dollar voor rekening van de divisie Ocean.

Volgens Skou werd dat goede resultaat bereikt ondanks hogere kosten door de inkoop van laagzwavelige stookolie vanaf dit jaar en een daling van de vraag met 5%.