Vooral de massale steun voor de scheepsbouw en de scheepvaart in Zuid-Korea en, in mindere mate, Taiwan heeft de aandacht van Brussel getrokken. Die wordt bestempeld als ‘oneerlijke concurrentie’, waarbij het een open vraag is hoe de Aziaten zullen aankijken tegen de steunpakketten voor Europese luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM en Lufthansa.

Gelijk speelveld

In een witboek zegt de Commissie dat de open Europese markt alleen werkt als er een gelijk speelveld is. Bedrijven die steun ontvangen van een Europese lidstaten vallen al onder de EU-regelgeving inzake staatssteun en vallen daarom niet onder de voor te stellen richtlijn.

Vestager wil onderzoeken of er sancties kunnen worden opgelegd aan buitenlandse bedrijven die actief zijn op de Europese markt, waarvan komt vast te staan dat ze door middel van staatssteun worden bevoordeeld. Verder wil ze dat de Commissie de bevoegdheid krijgt om acquisities door zulke bedrijven tegen te houden en ze te weren bij openbare aanbestedingen.

Belanghebbende partijen kunnen tot 23 september een reactie op het plan indienen. Daarna verwacht de Commissie in de loop van volgend jaar een concreet wetsvoorstel in te kunnen dienen.