Juist scheepstrossen maken het afmeren tot een van de gevaarlijkste onderdelen van maritieme transporten, zegt het Deense scheepvaartconcern. Als een traditioneel scheepstouw van een afgemeerd schip knapt, komt daarbij een ongekende energie vrij die het touw langs het schip en over de kade slingert met een snelheid van zowat achthonderd kilometer per uur. Ruim twee keer de snelheid van een Nascar-racewagen, zo beklemtoont Maersk.

Ongelukken

Knappende scheepstouwen zijn niet alleen bij Maersk een probleem: regelmatig veroorzaken ze in de maritieme sector ongelukken waarbij bemanningsleden of havenwerkers ernstig gewond raken of overlijden.

Het Noorse bedrijf Timm Ropes heeft in opdracht van Maersk de Snap Back Arrestor-touwen ontwikkeld, trossen waarvan de kern langgerekter is dan de buitenkant, waardoor de enorme energie die bij een breuk vrijkomt, wordt geneutraliseerd. ‘In plaats van met een enorme snelheid in een onvoorspelbare richting te schieten, valt een gebroken SBA-touw eenvoudigweg op de grond,’ aldus Maersk.

Schades aan de touwen kunnen volgens het scheepvaartbedrijf bovendien voortaan makkelijker en eerder worden opgemerkt dankzij aangebrachte strepen in de kleur ‘Maersk-blauw’.

Getest

De nieuwe Timm-touwen zijn vorig jaar maandenlang in de praktijk getest met schepen van verschillende grootte. De resultaten waren zo overtuigend, dat Maersk de komende vijf jaar al zijn scheepskabels geleidelijk gaat vervangen door de nieuwe. Vijf jaar is de normale levensduur van een scheepstouw. Maersk vervangt per jaar gemiddeld duizend scheepstrossen, een jaarlijkse kostenpost van bijna twee miljoen dollar.