Dat blijkt uit analyses van verschillende onderzoeksbureaus, waaronder het Deense Sea-Intelligence. De meeste containerlijnen hebben de afgelopen weken hun vaarschema’s voor het komende kwartaal bekend gemaakt. Daaruit valt af te leiden dat de capaciteitsbeperking op ongeveer hetzelfde niveau zal blijven liggen als in het tweede kwartaal.

Tarieven

Anders dan bij vraaguitval in het verleden weten de containerlijnen de verleiding te weerstaan om via verlaging van de tarieven hun schepen te vullen. Tot nu toe blijkt het middel van capaciteitsverlaging te werken om de tarieven op peil te houden.

De Shanghai Containerised Freight Index laat zelfs zien dat de tarieven in de eerste twintig weken van het jaar gemiddeld bijna onafgebroken boven het niveau van 2018 en 2019 hebben gelegen. Ook de World Container Index van Drewry, die is gebaseerd op acht routes tussen de VS, Europa en Azië, ligt ongeveer 22% hoger dan een jaar geleden.

De verklaring is volgens directeur Alan Murphy van Sea-Intelligence dat het aantal vervoerders op de oostwest-routes door de alliantievorming in feite tot drie is gereduceerd. ‘Vroeger waren er een stuk of twintig carriers en er was er altijd wel een bereid om de markt te onderbieden’, zegt hij. Hij denkt dat in de huidige crisis een kwart van de rederijen zou zijn omgevallen als het er nog steeds twintig waren.

Beeld is omgeslagen

Volgens de adviesgroep zag het er tot voor kort naar uit dat er in het derde kwartaal beduidend minder afvaarten zouden worden geschrapt dan in het tweede kwartaal, maar is dat beeld de afgelopen weken omgeslagen. Het ziet ernaar uit dat ook de komende drie maanden, afhankelijk van het vaargebied, zo’n 15% van de capaciteit buiten bedrijf blijft.

Volgens Sea-Intelligence is de huidige reductie meer dan drie keer zo groot als tijdens de traditionele dip rond het Chinese Nieuwjaar. ‘Hoewel de afgelopen weken enkele geschrapte afvaarten weer in de vaarschema’s zijn opgenomen, heeft dit alleen geleid tot een vermindering van het aantal blank sailings en geenszins tot een terugkeer naar een normale marktsituatie’, aldus het bureau.

Een maand geleden verwachtte het bureau nog dat het aantal annuleringen het hoogtepunt had bereikt. Het aantal geschrapte afvaarten stond toen op bijna 450. Sea-Intelligence voorspelde toen nog een enorm collectief verlies voor de sector van 23 miljard dollar, als ze er niet in zouden slagen een tarieven overeind te houden. Tot dusverre is ze dat dus wel gelukt.

Opkrabbelen

Overigens constateerde de professoren Theo Notteboom en Thanos Pallis, werkend in opdracht van de internationale havenorganisatie IAPH, met hun Port Economic Impact Barometer dat de containervaart in de Europese havens weer voorzichtig aan het opkrabbelen is. Blank sailings, ofwel geschrapte afvaarten, zijn weliswaar nog aan de orde van de dag, maar hebben inmiddels minder impact dan op het hoogtepunt van de crisis.