Tot die drastische stap zou zijn besloten nadat uit rapportages van de rederij, het Koreaanse Polaris, was gebleken dat het 340 meter lange en 55 meter brede schip dermate zwaar beschadigd is, dat het total loss is. Eerder werd al bekend dat de bergers, Smit en Ardent, de ertsreus na bijna drie maanden vlot hadden gekregen nadat ongeveer de helft van de lading van bijna 300.000 ton ijzererts uit het wrak was gehaald.

Geen gevaar

Volgens de marine, die toezicht op de berging houdt, vormen het wrak en de lading geen gevaar voor mensen en het leven in zee. Voor de ‘Stellar Banner’ wordt afgezonken, ofwel ‘afgeborreld’ in bergersjargon, zal het schip nog een keer gecontroleerd worden op achtergebleven brandstofresten. Volgens de autoriteiten ‘zal er geen grote milieu-impact zijn’.

De ‘Stellar Banner’ leed op 25 februari schipbreuk, kort nadat het na vertrek uit de Ponta da Madeira Port Terminal in São Luís door nog steeds onduidelijke oorzaak twee scheuren in de romp had opgelopen. De gezagvoerder besloot daarop om zijn schip op een zandbank te zetten. Alle twintig bemanningsleden bleven daarbij ongedeerd.