Volgens de Braziliaanse marine is er 145.000 ton ijzererts uit de very large ore carrier (vloc) van de Zuid-Koreaanse rederij Polaris gelost. Dat is ongeveer de helft van de totale hoeveelheid die het schip aan boord had toen de gezagvoerder kort na vertrek uit de ertshaven Ponta da Madeira besloot het schip op een zandbank te zetten.

Hij deed dat omdat de 340 meter lange ertsreus plotseling slagzij begon te maken. De exacte oorzaak is nog onduidelijk, maar Polaris heeft gezegd dat het schip schade aan de boeg had opgelopen.

Onderwaterinspecties

De bergers, Smit en Ardent, hebben ook bijna vierduizend ton brandstof verwijderd en het schip naar dieper water gesleept, zo’n honderd mijl voor de kust van Ponta da Madeira. Volgens de marine worden daar door duikers en met inzet van een duikboot onderwaterinspecties uitgevoerd.

Met een lading van 294.000 ton ijzererts is de stranding van de de ‘Stellar Banner’ het zwaarste incident in zijn soort ooit. Drie jaar geleden verging de ‘Stellar Daisy’, eveneens van Polaris, in korte tijd midden in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Dat is qua laadvermogen, 266.000 ton, het grootste schip dat ooit gezonken is. Beide schepen waren met erts van het Braziliaanse Vale onderweg naar China.