Dat meldde de rederij bij de bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal. In die periode boekte CMA CGM een ‘beperkte’ afname van het volume van 4,6%. Volgens het bedrijf weerspiegelt dit ‘de veerkracht van de scheepvaartsector’.

De omzet bij de containervervoerder daalde in het eerste kwartaal met 3% tot 7,2 miljard dollar, maar het bruto resultaat (ebitda) schoot met een kwart omhoog tot 973 miljoen dollar. Onder de streep resteerde een nettowinst van 48 miljoen dollar. Vorig jaar stond daar een stevig verlies van 43 miljoen euro.

Topman Rodolphe Saadé van CMA CGM Group verwacht ‘ondanks de onzekerheid rond de wereldeconomie een verbetering in het tweede kwartaal, dankzij operationele flexibiliteit en discipline op het gebied van kostenbeheersing’.

Ceva Logistics

De omzet van het vorig jaar overgenomen expediteur en Ceva Logistics steeg een fractie, met 0,6% tot 1,7 miljard dollar, vooral doordat de logistieke activiteiten van CMA CGM in mei vorig jaar naar het nieuwe dochterbedrijf zijn overgeheveld. Het gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebitda) daalde bij het expeditiebedrijf met bijna 5% tot 137 miljoen dollar. Wat het nettoresultaat is, maakt de groep niet bekend.

Duidelijk is echter dat de logistieke dienstverlener nog steeds in de rode cijfers zit. Het vorig jaar in gang gezette reorganisatieplan is erop gericht om Ceva ‘weer winstgevend’ te maken, onder meer door kostenverlaging en modernisering van systemen door te voeren. Volgens CMA CGM heeft de coronacrisis ‘de relevantie van de overnamestrategie bevestigd, namelijk het aanbieden van complementair zeevervoer en logistieke diensten’.