Het vakblad ShippingWatch meldt op basis van cijfers van Alphaliner dat de containerrederijen 11,6% hebben stilgelegd. Het gaat om 550 schepen van meer dan vijfhonderd teu. Koploper is het Koreaanse HMM, waarvan op dit moment een derde van de capaciteit stilligt.

De coronacrisis heeft ertoe geleid dat de rederijen massaal afvaarten hebben geannuleerd en schepen van de markt hebben gehaald om de capaciteit te beperken en daarmee de tarieven te ondersteunen. Dat laatste is overigens behoorlijk goed gelukt. Ondanks de massale vraaguitval zijn de prijzen redelijk op niveau gebleven.

MSC

In absolute termen is MSC koploper met een inactieve capaciteit van 480.000 teu, 12,9% van het totaal. Belangrijke reden is dat veel schepen van de Zwitserse rederij wachten op de inbouw van een rookgasreiniger (scrubber). Van 2M-partner Maersk ligt ongeveer 370.000 teu stil, een kleine 10%.

Alphaliner zegt te verwachten dat weer meer schepen op de markt zullen terugkeren. Het Franse bureau ziet tekenen dat sommige rederijen de vraaguitval als gevolg van de coronacrisis hebben overschat.