De fors gedaalde brandstofprijzen als gevolg van gekelderde olieprijs is de belangrijkste reden voor rederijen om te kiezen voor de Kaaproute. Weliswaar kost de omweg via Zuid-Afrika dagen extra reistijd en meer brandstof, maar anderzijds hoeft er geen tolgeld afgedragen te worden voor de Suez-passage. Dat bedrag kan naar schatting oplopen tot een bedrag van een half miljoen dollar.

De Suez Canal Authority (SCA) heeft sinds 1 mei de toltarieven voor bepaalde containerschepen tijdelijk verlaagd, omdat containerreuzen als Maersk, MSC en CMA CGM al diverse schepen om Afrika heen stuurden in plaats van de snellere transit door het kanaal langs Egypte. Daardoor liep het Suezkanaal al miljoenen dollars aan inkomsten mis.

Capaciteitsreductie

Deze ontwikkeling is wederom een enorme tegenvaller voor het Suezkanaal, dat vanwege de coronacrisis al flink wat inkomsten misloopt doordat rederijen capaciteit uit de vaart nemen. Met flinke kortingen probeert de Suez Canal Authority carriers alsnog te verleiden tot de Suez-transit.

Containerschepen die in oostelijke richting varen, krijgen in ieder geval tot 30 juni 17% korting op het tolbedrag. Voor het verkeer tussen de oostkust van de Verenigde Staten en het Verre Oosten hanteert de Egyptische vaarwegbeheerder nog veel grotere prijsreducties, die kunnen oplopen tot maar liefst 75%.

Structureel omvaren

De Suezkortingen lijken echter nog niet te leiden tot het gewenste effect, zo concludeert Alphaliner. Het aantal schepen dat voor de Kaaproute kiest, blijft volgens het onderzoeksbureau onveranderd. In april ging het om zestien schepen.

Nu sinds begin deze maand de prijzen voor de Suez-passage zijn gedaald, staat de teller volgens Alphaliner al op vijftien schepen, tussen de 8.488 tot 23.756 teu, die toch voor de omweg via Kaap de Goede hoop kiezen. Inclusief maart gaat het in totaal om 32 schepen.

Sommige container carriers die voor de Kaaproute kiezen, doen dit op ad-hocbasis. Er zijn echter tenminste vier lijndiensten die voorlopig structureel kiezen voor de langere route naar Azië vanuit Noord-Europa en de Amerikaanse oostkust. Het gaat dan om de AE2/Swan- en AE6/Lion-diensten van containeralliantie 2M, de EC4 Service van THE Alliance en de PEX3-dienst van CMA CGM.

Supertankers

Vanwege schaarste aan opslagcapaciteit voor ruwe olie hebben diverse olietankers eveneens de Kaaproute ontdekt. Nieuwsdienst Bloomberg berichtte begin mei dat er zeker drie very large crude carriers (vlcc’s) vanuit de Arabische Golf via Kaap de Goede Hoop naar Europese havens zijn gevaren.

De lading van twee miljoen vaten is dan bijna twee keer zo lang onderweg, maar daarmee worden de sterk gestegen opslagkosten van de olie aan land en de Sueztol vermeden. Een SCA-woordvoerder zei destijds dat de tol voor tankers nog niet is verlaagd, maar voegde eraan toe dat de kanaalbeheerder ‘open staat voor alle scenario’s als het aantal schepen afneemt’.

Recordschip

Een klein lichtpuntje in deze zware tijden is dat het recordschip ‘HMM Algeciras’ onlangs wel voor de passage via het Suezkanaal koos en daarmee twee records vestigde. Met een capaciteit van 23.964 teu en een lading van 19.621 teu is de ‘Algeciras’ het grootste containerschip met de grootste containerlading ooit dat de Suez-transit maakte.