Op 1 mei is United Heavy Transport van start gegaan met vier half-afzinkbare zware-ladingschepen. Die schepen voeren sinds 2018 al in de vloot van United Heavy Lift. Wat was de reden om ze onder een nieuw merk te plaatsen?

We hebben de vloot van United Heavy Lift begin dit jaar uitgebreid met negen grote F900 heavy-lift schepen (die de rederij overnam van het failliete Zeamarine, red.). Omdat UHL daardoor meer schepen managed en de heavy-lift en half-afzinkbare schepen verschillende markten bedienen, hebben we besloten om de half-afzinkbare onder te brengen in een nieuwe onderneming. Zo kunnen beide bedrijven zich op hun eigen segment focussen en bieden we de markt meer duidelijkheid.

Covid-19 heeft net een nieuwe oliecrisis veroorzaakt. Wat betekent dat voor United Heavy Transport?

Natuurlijk heeft de lage olieprijs onze plannen beïnvloed. We verwachten niet veel platformtransporten in de nabije toekomst en een aantal grote LNG-projecten staat ​​in de wacht of wordt uitgesteld. Het faillissement van Diamond Drilling is ook geen goed teken. Maar dit is een langetermijninvestering en de markten zullen op een gegeven moment weer aantrekken.

In 2021 verwacht United Heavy Transport een vijfde schip dat net als de ‘Boka Vanguard’ een boegloos ontwerp heeft. Waarvoor gaan jullie dit schip gebruiken?

Het is niet zo groot als de ‘Boka Vanguard’, maar we richten ons wel op dezelfde markten. Dit type schip is ideaal voor het vervoeren van kleinere FPSO’s, baggerschepen en modules. We onderzoeken ook het gebruik als drijvend droogdok, al is dat een zeer competitieve markt.

United Heavy Lift is ondertussen flink aan het uitbreiden in de heavy-lift markt. Vorige maand sloten jullie een overeenkomst met Intermarine dat de exclusieve agent voor jullie schepen in Noord-Amerika wordt. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Die overeenkomst is opgesteld door mijn collega en directeur van United Heavy Lift, Lars Bonnesen. Vanwege de toevoeging van de F900-schepen aan onze vloot zochten we een partner die kan helpen om onze vloot in de Verenigde Staten te vertegenwoordigen. Wij waren nog niet echt actief in Amerika. Intermarine heeft daar juist een sterke positie dus dit was een snelle en gemakkelijke manier om uit te breiden naar een nieuw gebied.

Tekst loopt door onder foto.

Eind vorig jaar sloten jullie ook al een nieuwe samenwerking met het Noorse Ocean 7 Projects. Wat verwachten jullie daarvan?

Die samenwerking is tot stand gekomen omdat wij beiden op zoek waren naar een nieuwe vestiging in Azië. Net als wij wilden zij hun aanwezigheid in het Oosten uitbreiden en omdat we verschillende vloten hebben, besloten we om daarin samen op te trekken. Onze schepen concurreren niet. Ocean 7 Projects heeft kleinere schepen met kleinere hijsvermogens. Dat sluit goed aan bij onze grotere multipurpose schepen. Het is een andere structuur dan de overeenkomst met Intermarine. United O7 is een joint venture met gedeelde kantoren in Noorwegen, Maleisië en Japan.

Zit er een specifieke strategie achter de nieuwe samenwerkingen en vlootuitbreiding?

We hadden al langer de wens om onze vloot uit te breiden. De kans om de F900-schepen te charteren kwam toevallig voorbij. Als dat niet het geval was geweest, zouden we waarschijnlijk ons ​​eigen nieuwbouwprogramma zijn begonnen. Maar dit is veel aantrekkelijker omdat je de schepen meteen kunt inzetten.

Hoe beïnvloedt het coronavirus de vraag naar de UHL-schepen?

We hebben een aantal langetermijncontracten die een deel van de vloot bezet houden, zoals het South Flank mijnbouwproject van DK Schenker en BHP en de ontwikkeling van het Yunlin offshore windpark in Taiwan. Het is erger op de spotmarkt waar de tarieven flink zijn gedaald. Al met al hebben we in 2020 nog geen goede maand gezien in de spotmarkt. Eerst hadden we het Chinese Nieuwjaar, toen begon Covid-19 problemen te veroorzaken in China en nu treft het Europa. Het is met name een tijdskwestie omdat de vertragingen onze planning onder druk zetten.

Kunnen we in de nabije toekomst verdere uitbreiding van UHL verwachten?

Dat zou goed kunnen, ja. Ik kan er nog niet veel over zeggen, maar ik hoop binnen een paar weken meer te weten.

United Heavy Lift en United Heavy Transport zijn beide onderdeel van de United Shipping Group.