In een verklaring aan de Singapore Exchange stelt PIL dat het op 26 mei een exclusieve overeenkomst heeft gesloten met Helliconia Capital Management voor een periode van zes maanden over een mogelijke investering. Helliconia is onderdeel van Temasek, dat in handen is van de Singaporese staat. Details hierover worden later bekendgemaakt door de rederij.

Terwijl de gesprekken lopen met Helliconia, kwam ook naar buiten dat PIL een betalingsregeling heeft gesloten met vijftien geldschieters, die goed zijn voor 97,6% van de schuld van de carrier. Tot en met 31 december van dit jaar worden de schulden bevroren en wordt geen rente geïnd over de leningen.

Nog niet akkoord

Twee geldverstrekkers, die 2,4% van de schuld vertegenwoordigden, zijn nog niet akkoord. Daaronder zit één crediteur die op 11 mei een betalingsverzoek heeft gedaan van 12,64 miljoen dollar, waaraan binnen tien dagen moest worden voldaan.

PIL is met een capaciteit van ruim 350.000 teu ’s werelds nummer tien container carrier. De Singaporese rederij zit door lage tarieven als gevolg van overcapaciteit al jaren in financieel zwaar weer.

‘Ondanks de inspanningen van het bedrijf heeft de aanhoudende covid-19-pandemie de situatie de afgelopen maand verslechterd’, aldus het bedrijf in haar verklaring.