Het schip werd in 1997 in het Deense Odense gebouwd en was onderdeel van een aankoop van zes schepen door Maersk. Nadat Costamare het containerschip had overgenomen, voer het in charter voor onder andere Maersk, NileDutch en CMA CGM. De ‘Kokuru’ ligt momenteel voor anker in Singapore.

Omdat vanwege de coronacrisis een recordaantal schepen werkloos voor anker ligt, verkopen sommige rederijen hun oudste containerschepen liever aan de sloopwerven. Zo werden de afgelopen maanden de ‘APL Thailand’ en ‘APL China’ van 5.108 teu en de zusterschepen ‘YM Cypress’ en ‘YM Bamboo’ van 5.551 teu, die All Oceans Transportation aan Yang Ming verhuurde, al afgebroken.

Wachtrij voor de sloop

Vanwege strenge coronamaatregelen en de Ramadan draaien de sloopactiviteiten in landen als Pakistan en India nog lang niet op volle toeren. Veel schepen liggen stil in Singapore of Mumbai, in afwachting voordat ze gesloopt kunnen worden.

Bron foto: Wikimedia / Alf van Beem