Aan het onderzoek deden vijftig leden mee van de VDR, waaronder de dertig grootste rederijen van Duitsland. Naast een forse omzetdaling, staat bij 44% van de respondenten zowel de liquiditeit als de tarieven onder druk.

‘Cruise- en ferrymaatschappijen werden van meet af aan zwaar getroffen door de pandemie. Ons huidige onderzoek toont duidelijk aan dat bijna alle delen van industrie inmiddels zwaar worden getroffen’, aldus de voorzitter van de VDR, Alfred Hartmann.

Uit de vloot

De Duitse redersvereniging verwacht dat de financiële druk de komende maanden zal aanhouden. ‘Als de productie en consumptie wereldwijd niet snel herstellen, kunnen de gevolgen van de pandemie veel ernstiger zijn dan van de financiële crisis (van 2008, red.)’, zegt Hartmann. ‘Destijds raakten er door de crisis 1.500 schepen uit de vloot, toen goed voor een derde van hert totale aantal Duitse schepen.’

Ontslagen

De vereniging is echter blij dat verschillende hulppakketten erin hebben geresulteerd dat 90% van de respondenten geen ontslagen heeft gepland. Hartman: ‘Iedereen doet zijn best om zijn werknemers samen met hun maritieme expertise te behouden. Of we erin slagen dit beleid te handhaven, zal ook afhangen van de mate waarin concrete steun en bijstand beschikbaar zal zijn tijdens deze ernstige crisis.’