Hoewel de impact van covid-19 voor de Europese carriers de eerste drie maanden van dit jaar te overzien was, hebben Aziatische carriers meer te lijden onder de virusuitbraak. Het leidde onder meer tot een aanzienlijke daling van het intra-Aziatische verkeer.

De volumes van HMM daalden met 18,7% tot 890.000 teu toen de gevolgen van de pandemie zich begonnen te manifesteren. De omzet van het containervervoer dat bij de Zuid-Koreaanse rederij 90% van de totale inkomsten uitmaakt, daalde met 9,6% naar 907 miljoen dollar.

Strategisch tarievenbeleid

Het nettoverlies kwam uit op 53,5 miljoen dollar, wat significant beter is dan het verlies van 149 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2019. Volgens HMM zijn de betere resultaten grotendeels te danken aan kostenbesparingen, aangezien de totale omzet van het bedrijf met 1,1 miljard dollar ongeveer op hetzelfde niveau bleef als vorig jaar.

Om de impact van het coronavirus aan te kunnen, wordt de vlootcapaciteit gereduceerd en wordt een ‘strategisch tarievenbeleid’ gevoerd. De capaciteitsbeperking gebeurt op de grote oost-westroutes in samenspraak met de andere leden van THE Alliance, waarvan HMM sinds 1 april lid is.

Concurrentievervalsing

De Koreanen kregen er onlangs flink van langs van Maersk-topman Søren Skou, die het volstrekt onaanvaardbaar vindt dat de Zuid-Koreaanse overheid financiële hulp verleent aan de rederij. Volgens Skou is er sprake van concurrentievervalsende steun.

Zuid-Korea maakte vorige maand een miljard dollar vrij voor directe ondersteuning van de scheepvaartsector. Daarnaast namen twee staatsbedrijven voor 400 miljoen dollar aan leningen aan HMM over, die op korte termijn afgelost moesten worden. Ook is het financieringsplafond is opgetrokken, van ongeveer 70% naar 95% van de waarde van de schepen.