Het concern schrijft de eerste drie maanden van 2020 met een ebit van 160 miljoen euro, 54 miljoen euro minder dan in Q1 van 2019. Het bedrag dat onderaan de streep staat slonk aanzienlijk vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar, toen de Hamburgse rederij een winst van 96 miljoen euro noteerde. De Duitsers houden nu een nettowinst van ‘slechts’ 25 miljoen euro over.

De mindere resultaten zijn volgens de rederij het directe gevolg van de invoering van de nieuwe zwavelrichtlijn van de IMO, die op 1 januari van dit jaar wereldwijd van kracht werd. De richtlijn verplicht scheepseigenaren de maximaal toegestane hoeveelheid zwavel in scheepsbrandstoffen terug te brengen naar 0,5%, waar dat voorheen op de meeste plekken 3,5% was.

Devaluatie bunkervoorraad

De strengere zwavelregels brengen extra kosten met zich mee voor container carriers, omdat rederijen moeten overschakelen van zware stookolie op de duurde laagzwavelige brandstoffen (vlsfo) of een scrubber moeten installeren, die de zwavel uit de uitlaatgassen wast. Maar niet alleen de hogere brandstofprijzen, hadden een negatieve impact op de cijfers van de rederij.

Vanwege de te verwachte stijgende vraag naar laagzwavelige bunkerlolie, legde Hapag-Lloyd een forse voorraad vlsfo aan. Dat kwam de Duitsers uiteindelijk duur te staan doordat aan het einde van het eerste kwartaal de olieprijs kelderde naar een historisch laag niveau, met een devaluatie van 58 miljoen euro van de ingeslagen voorrad als gevolg.

Het coronavirus had in het eerste kwartaal slechts een beperkte impact op de resultaten Hapag-Lloyd, maar er wel voor gezorgd dat de vooruitzichten voor de rest van het jaar behoorlijk somber zijn. Volgens topman Rolf Habben Jansen zal de coronapandemie vanaf het tweede kwartaal ‘zeer grote gevolgen’ hebben voor het bedrijf.

Bezuinigingen

Hapag kondigde onlangs aan flink de kosten te gaan drukken om zich te wapenen tegen de enorme impact van het coronavirus. Op dit moment is de Hamburgse rederij hard bezig om te snijden in de kosten om over voldoende liquiditeit te beschikken. ‘Voor het hele jaar loopt dat bedrag in de honderden miljoenen’, zei Habben Jansen vorige week in aanloop naar de presentatie van de kwartaalcijfers.

Zo hebben heeft de rederij de capaciteit drastisch teruggeschroefd door flink wat afvaarten te schrappen. Daarnaast wordt er bedrijfsbreed gekeken waar er in de kosten gesneden kan worden. Ook wordt voorlopig afgezien van de bouw van zes megaschepen van 23.000 teu.

Volgens Hapag-Lloyd zijn er tot nu toe geen gedwongen ontslagen gepland, al kan dat in de loop van het jaar natuurlijk anders uitpakken als de omstandigheden verslechteren. Habben Jansen: ‘Als de situatie veel erger wordt, sluiten we ontslagen niet uit.’