Hij vindt die ‘volstrekt onaanvaardbaar’ en roept de Europese Commissie op een procedure te beginnen. Volgens hem hebben beide containerrederijen al tien jaar lang geen geld meer verdiend. Hij vindt het onverteerbaar dat Zuid-Korea en Taiwan hun rederijen steunen in een tijd dat de sector worstelt met de corona-pandemie.

Het is ongebruikelijk dat een topman van een rederij concurrenten met naam en toenaam beschuldigt van oneerlijke concurrentie. Gewoonlijk uiten ze hun ongenoegen in algemene termen als ‘spelers uit Azië’ of ‘bepaalde rederijen’.

CMA CGM

De verklaring van Maersks roerganger viel vrijwel samen met de aankondiging dat de Franse concurrent CMA CGM een lening van ruim een miljard euro heeft gekregen van een consortium van drie banken. De Franse staat voor 70% garant, wat een forse invloed heeft op het rentetarief. Dat voordeel zou ook als staatssteun kunnen worden gezien.

CMA CGM-topman Rodolphe Saadé noemde staatssteun ‘noodzakelijk, omdat dit een buitengewone crisis is’ en hij bedankte de autoriteiten voor hun ‘efficiënte en snelle hulp’.

1 miljard dollar

Zuid-Korea maakte vorige maand een miljard dollar vrij voor directe ondersteuning van de scheepvaartsector. Daarnaast namen twee staatsbedrijven voor 400 miljoen dollar aan leningen aan HMM over, die op korte termijn afgelost moesten worden. Ook is het financieringsplafond opgetrokken van ongeveer 70% naar 95% van de waarde van de schepen.

Yang Ming heeft de uitgifte van 300 miljoen nieuwe aandelen aangekondigd om nieuw kapitaal aan te trekken. De Taiwanese overheid heeft al ongeveer 48% van de aandelen in handen en zal de emissie naar verwachting ondersteunen. Dat kan betekenen dat het belang boven de 50% komt, waarmee YM de facto een staatsrederij zou worden.

Hapag-Lloyd is milder

De Nederlandse topman Rolf Habben Jansen van het Duitse Hapag-Lloyd toonde zich eerder veel milder over HMM: ‘We hebben niet echt veel staatssteun gezien. Er is één geval geweest in Zuid-Korea’. Hij zei verder een zekere sympathie te hebben voor de Koreaanse regering, na wat er met het vier jaar geleden failliet gegane Hanjin is gebeurd.

Vermeldenswaardig in dit verband is dat HMM en Hapag sinds 1 april partners zijn. De Koreanen stapten toen over naar The Alliance, waarin Hapag de leidende partner is. Voordien had de rederij een samenwerking met de 2M-alliantie van Maersk en MSC.

Fiscale voordelen Maersk

Maersk ontvangt zelf overigens jaarlijks ongeveer een kwart miljard indirecte steun uit de Deense schatkist in de vorm van fiscale voordelen. De rederij betaalt over een fors deel van de activiteiten geen winstbelasting, maar een veel lagere tonnageheffing. Ook krijgt het bedrijf een forse korting op de loonbelasting voor zeevarenden. Die regelingen zijn overigens wel aan goedkeuring uit Brussel onderworpen.