De lening wordt beschikbaar gesteld door een consortium van drie banken: BNP Paribas, HSBC and Société Générale. ‘Deze financiering versterkt de cashpositie van CMA CGM om de onzekerheden in de wereldeconomie als gevolg van de gezondheidscrisis en lockdown-maatregelen in een groot aantal landen aan te pakken’, schrijft de rederij, dat ook eigenaar is van Ceva Logistics.

CMA CGM verwacht op korte termijn een beperkte afname van haar container-activiteiten. Dat komt neer op een volumedaling van 10% in de eerste helft van het 2020, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In kwartaalbericht van concurrent Maersk vorige week werd rekening gehouden met een volumedaling van 20 tot 25% in het tweede kwartaal van dit jaar.

Topman Rodolphe Saadé van CMA CGM noemt de lening een bewijs van het vertrouwen van de banken in de strategie en het bedrijfsmodel van CMA CGM. ‘In de context van deze ongekende crisis is het beheersen van de supply chain cruciaal geworden’, vervolgt hij. ‘De huidige crisis ondersteunt onze visie dat globalisering opnieuw moet worden uitgevonden op basis van meer evenwichtige en milieuvriendelijke handelsvormen.’

Schuldenlast

De Franse rederij kwam eerder met een plan ter waarde van ruim twee miljard dollar om de liquiditeit te verbeteren en de omvangrijke schuld terug te brengen. Onder meer werden de schulden geherfinancierd en werden 8 terminals verkocht voor een bedrag van 815 miljoen dollar.

De financiële positie van CMA CGM kwam onder druk te staan door de aankoop van Ceva Logistics vorig jaar voor 1,5 miljard euro. Door de coronacrisis stelt kredietbeoordelaar Moody’s de rating van CMA CGM mogelijk naar beneden bij.