Skou voorziet voor het tweede kwartaal een daling bij alle onderdelen van het concern van mogelijk 20 tot 25%. Hij noemt 2020 een ‘uitdagend jaar’ maar zegt dat Maersk in staat is die storm te doorstaan en werkt aan verbetering van de financiële prestaties.

Hij doet geen kwantitatieve uitspraak over het hele jaar en zegt slechts dat de vraag waarschijnlijk zal krimpen en dat de divisie Ocean mogelijk iets onder het marktgemiddelde zal presteren. Wereldwijd kromp de containermarkt in het eerste kwartaal met 4,7%.

Met een bandbreedte van 20 tot 25% krimp zit Skou op een lijn met topman Allard Castelein van Havenbedrijf Rotterdam, die eerder ook zei rekening te houden met een volumeverlies van 20 tot 30% in het tweede kwartaal.

Talloze stappen

Maersk zegt ‘talloze stappen’ te hebben gezet om de situatie onder controle te krijgen, maar geeft daarvan geen details. Wel zegt de groep dat alle operaties wereldwijd functioneren en dat producten meer digitaal worden aangeboden. De groep trok eerder al zijn resultaatverwachting van 5,5 miljard dollar ebita in en blijft daarbij.

Maersk heeft in het eerste kwartaal negentig afvaarten geschrapt, 3,5% van de totale capaciteit. In het tweede kwartaal gaat het om 140 afvaarten. Dat levert volgens de groep een forse kostenbesparing op. Zo werden de kosten per teu in het eerste kwartaal al met 2,3% gedrukt.

De groep gaat het geplande investeringsprogramma dit jaar terugbrengen om de coronacrisis het hoofd te bieden. Niettemin zal het totaal voor de periode 2020/21 waarschijnlijk rond het geplande niveau van 3,5 tot 4 miljard dollar uitkomen.

Winst

In het eerste kwartaal viel de schade nog mee en maakte het Deense concern nog 197 miljoen dollar winst, tegen 656 miljoen verlies vorig jaar. De omzet van het concern bleef met 9,6 miljard dollar vrijwel gelijk. Het bruto bedrijfsresultaat (ebitda) groeide met 23% tot 1,52 miljard dollar.

De divisie Ocean, containervervoer over zee, boekte met 7,2 miljard 3% meer omzet. De divisie Logistics zette met 1,44 miljard 5% minder om. Bij Terminals en Towage daalde de omzet met ruim 9% tot 911 miljoen dollar.

Bunkerstrategie

Het bruto resultaat van Ocean verbeterde met 25% tot 1,2 miljard dollar. Volgens het concern is dat deels toe te schrijven aan de ‘zelfvoorzienende bunker-strategie’, die erop is gericht om de kostenstijging als gevolg van het verbod op hoogzwavelige brandstoffen te beperken. Welke rol de prijsval van bunkerolie daarin speelt, zegt Maersk niet. Dat, en een scherp capaciteitsbeheer, hebben er volgens de groep toe geleid dat de gevolgen van de coronacrisis zijn verzacht.