Daarbij daalde de omzet met ruim 12% tot 6,8 miljard dollar in het op 30 maart geëindigde fiscale boekjaar 2019. Het operationele resultaat verbeterde van een tekort van 230 miljoen dollar in een plus van 64 miljoen. Het resultaat werd in 2018 bovendien sterk gedrukt door een verlies van zo’n 450 miljoen dollar op gecancelde chartercontracten.

Tarieven

De rederij profiteerde verder van de enorme tariefstijgingen op de tankermarkt, waar ze actief is in het vervoer van ruwe olie, lng en lpg. De zogenoemde Wordscale (een indexcijfer voor vrachttarieven) voor very large crude carriers verdrievoudigde van maart op maart van rond de 50 tot ongeveer 150.

In de containervaart profiteerde NYK van de omslag bij fusierederij ONE. Die wist een verlies van 568 miljoen dollar in 2018 om te buigen in een winst van 105 miljoen dollar in het afgelopen jaar. Het 135 jaar oude Nippon Yūsen Kabushiki Gaisha, zoals de rederij voluit heet, heeft een derde van ONE in handen. De andere twee Japanse maritieme conglomeraten, MOL en K Line, de andere 66,6%.