Wel stelt Cyprus strikte voorwaarden aan zeevarenden die van of aan boord willen gaan. Bemanningsleden die met het vliegtuig naar Cyprus komen, moeten veertien dagen in isolatie zijn geweest en worden indien mogelijk voor vertrek of bij aankomst getest op corona.

Het bedrijf of de agent die de bemanningsaflossingen regelt, is volledig verantwoordelijk voor het afhandelen van de overdracht van alle zeevarenden van het schip naar de luchthaven en van de luchthaven naar het schip.

Vitaal beroep

Ook Spanje staat crewwissels weer toe. Het land geldt als een van de zwaarst getroffen coronaregio’s in Europa, wat leidde tot een wekenlange lockdown. Spanje gaat nu stukje bij beetje van het slot af en kwalificeerde zeevarenden onlangs als vitaal beroep, waardoor opvarenden nu weer afgelost kunnen worden.

Wel moet scheepspersoneel een bekwaamheidsbewijs, een identiteitsbewijs voor zeevarenden of een ontschepingsbewijs kunnen tonen. Daarnaast willen de Spaanse autoriteiten een arbeidsovereenkomst of aanstellingsbrief inzien.

Repatriëringsvluchten

Hoewel steeds meer haven crewwissels toestaan, maakt het gebrek aan internationaal vliegverkeer het voor zeevarenden soms zeer moeilijk om terug naar huis te keren. Internationale brancheorganisaties voor de scheepvaart (ICS) en luchtvaart (IATA) roepen overheden op om repatriëringsvluchten toe te staan voor zeelieden die door de coronacrisis zijn gestrand.

Maandelijks moeten ongeveer 100.000 bemanningsleden van koopvaardijschepen worden afgelost, vaak na maandenlange diensten op zee. Door de coronacrisis ligt dat evenwel al weken stil. Het welzijn van zeevarenden en de veiligheid op schepen zijn daardoor in het geding, aldus de belangenorganisaties.