De nettowinst ver-elfvoudigde, van 19,5 tot 225,6 miljoen euro. De omzet verdubbelde bijna tot 416,7 miljoen. Dat betekent dat na aftrek van alle kosten meer dan de helft van de omzet pure winst was. Met 48 vlcc’s en 26 suezmax olietankers is Euronav de grootste onafhankelijke ‘crude’-rederij ter wereld.

Huurprijzen

De huurprijzen van vlcc’s liggen door de wereldwijde schaarste aan opslagcapaciteit voor ruwe olie nog steeds op een zeer hoog niveau, zodat de groep waarschijnlijk ook een goudgerand tweede kwartaal beleeft.

Voor een vlcc van 320.000 ton wordt nu gemiddeld 95.000 dollar per dag betaald, voor een suezmax van ongeveer 160.000 ton 65.000 dollar. Het bedrijf heeft besloten om 80% van de kwartaalwinst als dividend aan de aandeelhouders uit te keren.

Disruptie

Topman Hugo De Stoop zegt in het kwartaalbericht dat de afgelopen maanden werden gekenmerkt door ‘disruptieve en seismische gebeurtenissen’, maar dat de eerste aandacht tijdens de coronacrisis ligt bij de veiligheid en het welzijn van het personeel, zowel op de vloot als op kantoor.

‘Tot dusver hebben de omwentelingen op de ruwe oliemarkt grotendeels positieve gevolgen gehad voor de tankermarkt’, voegt hij eraan toe.